Het effect van foto’s van medewerkers

blog-hero-two

Ik zie het helaas zo vaak gebeuren. Vorige week nog; er lag een prachtige gestylde folder in de brievenbus van een boekhoudkantoor. Je kon zien dat er grote zorg was besteed aan de lay out en inhoud van de prijzige folder. Keurig gedaan. Er stonden meerdere reviews in de folder van klanten die aangaven dat dit boekhoudkantoor zeer meedenkend was, goed bereikbaar was voor diverse vragen en dat de kosten laag waren. Toch mistte er iets en zou ik niet direct kiezen voor dit boekhoudkantoor.

Waarom zou ik niet kiezen voor dit boekhoudkantoor?

Zou de mooie folder mij het effect moeten geven dat ik in zee zou kunnen gaan met dit boekhoudkantoor, dan had ik graag een beeld willen hebben van de boekhouder zelf.

Werkelijk; de folder was voorzien van prachtige foto’s van zijn klanten, maar er mistte een foto van de persoon om wie het eigenlijk allemaal ging; de Boekhouder! Niet geheel onbelangrijk toch?

Zo werkt het met een folder, maar ook zeker met een website. En dit wordt nog veel te vaak onderschat. Het is namelijk algemeen bewezen dat bezoekers graag een menselijk en persoonlijk gevoel willen krijgen bij een website. Ze willen weten met wie ze in zee gaan. En zo werkt het ook bij kapsalons.

Een kapsalon eigenaar die al bijna 10 jaar met de software van 1Kapper.nl werkt, had ik laatst aan de lijn. Nieuwsgierig als ik ben, raadpleeg ik de website om te kijken of zijn stem past bij zijn uiterlijk die ik in gedachten heb en bij de stijl van zijn mooie barbershop. En wat schetste mijn verbazing? Nergens een foto van hem te bekennen op zijn website. De man om wie alles draait heeft een prachtige zaak en een duidelijke website, maar is zelf nergens te vinden. Zo ontzettend jammer en een gemiste kans. Zeker wanneer ik later toch een foto van hem onder ogen krijg die hij mij toestuurt. Die had toch zeker een prominente plaats op de website moeten krijgen.

Eigen foto’s goed genoeg?

Uiteraard ben je trots op je bedrijf en maak je geregeld zelf een foto om je successen vast te leggen. Maar zijn deze eigen foto’s geschikt voor je website? Waarschijnlijk niet. De resolutie, de belichting en de compositie juist krijgen, is een echte kunst. Kies je voor een eigen, amateuristische foto, dan komt je bedrijf ook amateuristisch over. Tenzij dat een bewuste strategie is, is amateurisme wellicht niet meteen de boodschap waarmee je nieuwe klanten over de streep trekt.

Professionele foto’s te duur?

Wie je website bezoekt, hoort een goed beeld te krijgen van waar je bedrijf voor staat. Dat kan het beste met foto’s op maat van je salon. Een professionele fotograaf is een investering die het overwegen zeker waard is. Denk aan een fotoshoot voor 2 personen (half uur) aan ongeveer €60,-, voor 4 personen (een uur) aan ongeveer €90,- . Wees hierbij wel realistisch in de tijd en overleg van te voren goed wat je verwacht en spreek een vast tarief af zodat je nadien niet voor verrassingen zult staan.

Nog een paar tips;

* Laat goede foto’s maken van jezelf en je medewerkers
Het is allereerst heel belangrijk om goede foto’s van je medewerkers te laten maken. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om iedereen zelf een foto in te laten leveren, maar dit komt de professionele uitstraling van je website, en daarmee die van je bedrijf, niet ten goede. Door professionele portretfoto’s te laten maken, kun je een bepaalde uniformiteit en professionaliteit uitstralen.
Let er wel op dat je toestemming hebt van je medewerkers om de foto’s te mogen gebruiken en te plaatsen op je website in verband met AVG.

Bepaal wat jouw bedrijf moet uitstralen

Zorg dat je foto’s passen bij je huisstijl en de waarden van je kapsalon. Ze ondersteunen je authenticiteit en geloofwaardigheid. Niet alleen voor (potentiële) klanten, maar ook voor eventuele nieuwe medewerkers is het plaatsen van foto’s van personeel essentieel. Zij kunnen zien wat jouw huisstijl is en kunnen aan de hand van de foto’s een gevoel krijgen van vertrouwen en verbondenheid.

Laat foto’s van medewerkers terugkomen op de website

Door foto’s van medewerkers op verschillende manieren op de website terug te laten komen, zorgt het voor meer vertrouwen in je kapsalon en uiteindelijk dus ook voor meer conversie. Dit is niet zomaar een aanname, uit verschillende onderzoeken blijkt dat het plaatsen van gezichten op het web meer klanten oplevert.

Klanten herkennen medewerkers graag op 1Kapper.nl

Klanten kunnen bij het maken van een online afspraak bij 1Kapper.nl aangeven door wie zij willen worden geholpen. Het is natuurlijk mogelijk om alleen de naam van de medewerker aan te klikken, maar hoeveel leuker is het wanneer een medewerker hier een pasfoto bij heeft staan. Voor de klant gelijk een herkenning en de zekerheid dat die de juiste medewerker heeft. aangeklikt. Ook hier geldt; in het kader van de AVG, zorg er wel voor dat je toestemming hebt van de medewerker om de foto te mogen plaatsen.

Conclusie

Of je nu alleen werkt, één medewerker hebt of 10, het helpt altijd om foto’s van jezelf en/of je medewerkers op de website te zetten. Zo zorg je ervoor dat je geen gezichtsloze organisatie bent en wek je vertrouwen bij de bezoeker.

Blog van Arwina
Marketing manager 1Kapper.nl en 1BeautyAfspraak.nl